محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

7 روش برای شناسایی موبایل ها و Smartphone های تقلبی

این روزها عادت کرده ایم که هر محصولی که وارد بازار می شود در کنار آن شاهد ورود محصولات تقلبی مشابه نیز باشیم. هنوز یک هفته از ارائه یک محصول نگذشته است که شاهد نمونه های تقلبی ساخت کشور چین هستیم. حتی بعضا گوشی هایی را خریداری می کنیم که دارای گارانتی معتبر هستند اما در حقیقت شرکت اصلی تولید کننده آنها را تولید نکرده است و توسط یک شرکت واسط و در کشوری غیر از کشور اصلی تولید کننده محصول تولید شده اند. در این مطلب در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قصد داریم به شما روش های شناسایی گوشی های موبایل و Smartphone ها را تا جای ممکن بازگو کنیم ، برای شناسایی اینگونه تقلب ها به نکات زیر دقت کنید :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

قبل از خرید حتما جستجو کنید


قبل از اینکه یک خرید انجام دهید در مورد محصول مورد نظر خود به خوبی در اینترنت یا محل های معتبر جستجو کنید و تا جای ممکن اطلاعات در مورد کالای خود بدست بیاورید، معمولا بهترین محل جستجو وب سایت تولید کننده کالای دیجیتال مورد نظر می باشد که آخرین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد ، به عنوان یک خریدار به چهره ظاهری ، مشخصات فنی و قابلیت هایی که گوشی یا Smartphone مورد نظر شما دارد یا خواهد داشت واقف باشید. اگر قصد خرید محصولی را دارید که هنوز وارد بازار نشده است یا اطلاعات عمومی کمی در خصوص آن وجود دارد حتما جستجوها و تحقیقات بیشتری انجام دهید.

ظاهر دستگاه را به خوبی بررسی کنید


معمولا گوشی ها و Smartphone های تقلبی ظاهری شبیه به محصول اصلی دارند اما واقعا عین محصول اصلی ساخته نشده اند و شما می توانید با کمی دقت تفاوت هایی را در جنس اصلی و تقلبی پیدا کنید. با کمی دقت و زیرکی می توانید تناقض هایی در رنگ ، سایه های موجود در رنگ و لبه های گوشی یا نام محصول مشاهده کنید ، بعضا می توانید به محل لوگوی شرکت سازنده و برند گوشی توجه کنید. همچنین توجه به کیفیت بسته بندی ارائه شده توسط شرکت سازنده و همچنین مستتدات و راهنماهای موجود در بسته بندی محصول از معیارهای اصلی اصل یا تقلبی بودن محصول است.

روش های تشخیص گوشی های تقلبی

روش های تشخیص گوشی های تقلبی

وزن دستگاه را بررسی کنید


شرکت هایی که محصولات تقلبی تولید می کنند برای اینکه بتوانند محصولات خود را هر چه ارزانتر در بازار بفروشند از مواد بی کیفیت در محصول خود استفاده می کنند ، در نتیجه در شما می توانید با کمی دقت در ظاهر محصول نیز تفاوت های جنس بکار رفته در محصول را احساس کنید ، در وب سایت اصلی وزن دقیق گوشی خود را ببینید و کافیست وزن گوشی که قرار است بخرید را نیز اندازه بگیرید ، معمولا اجناس تقلبی از وزن کمتری نسبت به محصول اصلی برخوردارند و این موضوع را شما با در دست گرفتن محصول اصلی و محصول تقلبی به خوبی درک خواهید کرد.

به دقت به امکانات و قابلیت های دستگاه توجه کنید


علاوه بر اینکه در دستگاه های تقلبی از اجناس نامرغوب برای چهره ظاهری استفاده می شود برای کاهش هزینه ها از chipset ها و سیستم عامل ها و تجهیزات ضعیف و ارزان قیمت نیز استفاده می شود ، این chipset ها غیر استاندارد و خیلی خیلی بی کیفیت تر از نمونه اصلی هستند. بنابراین پیشنهاد می شود که خریداران محترم قبل از اینکه خرید را کامل کنند دستگاه خود را تست کنند و محدودیت های سخت افزاری آن را بررسی کنند ، دوستان تجربیاتی سابقا در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در این خصوص به اشتراک گذاشته بودند که نیز از همان تجربیات ITPRO ای استفاده می کنیم :

  • سرعت پردازش ضعیف ( سرعت باز کردن برنامه ها ، اجرای بازی ها و خاموش و روشن شدن دستگاه )
  • محدودیت های امکانات ( وضوح پایین تصاویر ، عدم قابلیت Rotation با سرعت مناسب ، پشتیبانی از 3G و ... )
  • ناسازگاری با نرم افزارهای شناخته شده ( Viber و Whatsapp و Clean Master و ... )
  • نسخه سیستم عامل متفاوت ( حتما باید نسخه با اطلاعات سایت اصلی یکسان داشته باشد)

آیا کالایی که میخرید ارزان است ؟


هیچ ارزانی بی حکمت نیست ، این را از ITPRO های وب سایت به خاطر بسپارید که هنوز آنقدر پولدار نشده اید که جنس ارزان بخرید. اگر احساس کردید قیمت یک محصول تفاوت فاحشی با قیمت اصلی در فروشگاه ها معتبر دارد حتما به این محصول شک کنید. معمولا دستگاه های تقلبی با قیمت واقعی دستگاه تفاوت واضحی دارند چه بسا قیمتی نصف یا حتی یک سوم قیمت محصول اصلی را داشته باشند. بنابراین همیشه فاکتور قیمت را در نظر بگیرید.

آیا می توانید محصول خود را بازگردانید و دستگاه جایگزین تحویل بگیرید ؟


شرکت های معتبر از جمله ITPRO ( یکم خودمون رو تبلیغ کنیم حالشو ببریم ) زمانیکه یک دستگاه به بازار ارائه می دهند در کنار آن برای جذب اطمینان خاطر مشتری یک سری گارانتی یا وارانتی برای محصول خود قرار می دهند ، این گارانتی ها می تواند حتی تجهیزات جانبی دستگاه را نیز شامل شود. این گارانتی باعث دلگرمی و اعتماد مشتری به شرکت فروشنده می شود. معمولا برای گوشی های هوشمند و تلفن های همراه مدت زمان گارانتی به مدت یک سال بعد از فروش محصول می باشد ، این گارانتی شامل تعمیرات و خدماتی می شود که در صورت بروز مشکل شرکت گارانتی کننده موظف به انجام آن می باشد. حتی گارانتی هایی وجود دارد در ایران که به گارانتی طلایی معروف است ، اگر گوشی شما به هر دلیل نرم افزاری دچار اختلال شود یا امکانات آن دچار مشکل شود یک گوشی نو به شما در عوض دستگاه در مدت زمان یکسال استفاده بصورت رایگان خواهند داد و گوشی شما را تعویض خواهند کرد ( این واقعا برای من Unity پیش اومده ) . اما محصولات تقلبی گارانتی های غیر معتبر و بی اعتبار هم دارند ، توجه کنید که شما می توانید از شرکت تولید کننده محصول در خصوص گارانتی های معتبر موجود در کشورمان سئوال کنید و فقط محصولاتی که دارای این گارانتی ها می باشند را خرید کنید. به ظاهر کارت گارانتی بسیار دقت کنید و حتما در خصوص اسم شرکت گارانتی کننده استعلام کنید.

آیا دستگاه شما دارای شماره IMEI هست یا خیر ؟


هر دستگاهی اعم از گوشی هوشمند یا موبایل برای خود دارای یک کد منحصر به فرد است که در سطح دنیا منحصر به همان دستگاه است. این کد به IMEI معروف است که مخفف International Mobile Equipment Identifier می باشد و برای ثبت کردن دستگاه در شبکه شرکت سازنده دستگاه بکار می رود. برخی از شبکه ها اعم از شبکه های GSM از IMEI برای شناسایی دستگاه های معتبر استفاده می کنند. بعضا در برخی از کشورها ( من در ایران بصورت ملموس این مورد رو ندیدم ) از این کد برای رهگیری و پیدا کردن گوشی های دزدی هم استفاده می شود و حتی از دسترسی پیدا کردن این گوشی ها به شبکه های GSM جلوگیری می شود.

IMEI چیست

شماره IMEI دستگاه موبایل را شما معمولا می توانید در پشت باطری دستگاه پیدا کنید. اگر در پشت باطری دستگاه چنین شماره ای پیدا نکردید می توانید با وارد کردن کد #06#* از طریق کیبورد دستگاه این شماره را مشاهده کنید. ترجیجا همیشه این کد را بعد از اجرا با عدد IMEI ای که پشت باطری است مقایسه کنید. دستگاه های تقلبی معمولا فاقد کد IMEI هستند و بعضا اگر کد IMEI هم داشته باشند کدهای تقلبی وارد شده در این دستگاه ها هستند. این دستگاه ها معمولا برای اتصال به شبکه های GSM با مشکل مواجه هستند و این مشکلات معمولا حتی با عوض کردن SIM دستگاه هم برطرف نمی شود.

خلاصه


ممنون که تا اینجا در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران و در انجمن گجت های هوشمند بودید. نکاتی که در بالا عنوان کردیم فقط جهت روشن سازی برخی تقلب هایی است که متاسفانه امروزه در بازار زیاد شده است و امیدوار هستیم که با استفاده از آنها گوشی یا تبلت تقلبی را به شما قالب نکنند. اما خلاصه کلام این است که اگر می خواهید سرتان کلاه نرود همیشه تجهیزات خود را از نمایندگی های مجاز فروش محصول تهیه کنید و تا جای امکان از خریدهای متفرقه خودداری کنید. اگر تجربیاتی در خصوص تشخیص این نوع دستگاه ها دارید خوشحال می شویم از این تجربیات در انجمن گجت های هوشمند و موبایل ITPRO استفاده کنیم . ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات